Які стартапи залучають інвесторів

Створення стартапу – трудомісткий процес, що потребує від ідейних натхненників чіткого розуміння кінцевого результату та націленості на глобальний ринок. Існує чимало прикладів, коли стартап починав заробляти ще до залучення інвестицій, чим звертав на себе особливу увагу – серед українських проектів це Petcube, EasyWay, Roamer та ін.

Окрім того, більшість українських стартапів без перешкод виходять на зарубіжний ринок, перестрибуючи стадію внутрішнього українського ринку, де продавати свої розробки практично завжди буває невигідно. Augmented Pixels, займаючись доповненою реальністю, залучив таких клієнтів як Samsung та National Geographic, GitLab 9 зберігає вихідний код проектів у «хмарі» для NASA, IBM та CERN, а QROK розвиває навігацію у приміщеннях для свого партнера Google. Так як же створити стартап популярним та обговорюваним, як досягти цілісності ідеї та правильно презентувати її інвестору, щоб добитися вкладень у свою справу? І за які сфери науки, техніки та життя взагалі варто братися?

Ідея сама себе не пояснить

На зустрічі з інвестором першою та головною помилкою стартап-команди є нездатність донести суть проекту до слухача. Більш того, геніальні ідеї помирають на початковій стадії, якщо команді бракує підприємницьких здатностей створити бізнес-план та пояснити його. Усе це трапляється тому, що люди не знають, як це зробити, їм не вистачає освіти та досвіду.

Ми вирішуємо проблему, а не просимо вирішити її за нас

Головне правило – до інвестора потрібно приходити вже з готовими рішеннями проблеми, при цьому не можна брехати або подавати невірні чи хибні цифри фінансового плану (лише 40% стартапів можуть відбити вкладені у них гроші, тож інвестор буде налаштований упереджено). Опишіть як сильні, так і слабкі місця проекту, визнайте помилки на ранній стадії та продемонструйте наочно, як саме ви збираєтеся їх вирішити.

Прорахунок конкурентів

Чи знаєте ви про правило 3D – describe, deliver, differenciate? Після опису проекту та навичок самопрезентації важливо донести, що ви конкурентоспроможні та відрізняєтесь від інших, до цього пункту у інвесторів буде підвищена увага. Відповідаючи на питання «чим ще скористаються клієнти, якщо це не буде наш продукт?», складіть зрозумілі порівняльні таблиці, враховуючи також непрямих конкурентів.

Варто окремо поговорити про те, які ніші на українському стартап-ринку ще не заповнені, або заповнені не до кінця. За якими стартапами варто йти або в чому бути першопрохідцями в найближчі 5 років?  Ось декілька прикладів сфер, у яких можливо розвиватися, та за якими спостерігають венчурні інвестори:

  1. Фінансові технології або фінтех

Фінтех-компанії мають на меті замінити існуючі фінансові послуги. Це мобільний банкінг, мобільний трейдинг, фін. консультації, електронні гаманці, боти та майнінг біткоінів (здобування цифрової валюти). Клієнтами фінтеху є користувачі, B2C для малих бізнесів, B2B для банків та B2B для банківських бізнес-клієнтів. Відомими першопрохідцями у цій сфері в Україні є BitFury, що налагодила виробництво ASIC-чіпів для майнингу біткоінів, Persollo з інвестиціями від австралійських партнерів, uCredit, Taplend та ін.

  1. Біотехнології або біотех

Продаж біотехнологій – це футуристика для України, але, з урахуванням того, що українські стартапери цінуються у світовому співтоваристві, над цією сферою ще тільки доведеться працювати. Для прикладу, клієнт, що захоче замінити собі серцевий клапан, змушений буде обирати усього-навсього з двох світових компаній, що займаються їхнім виробництвом: Medtronic та St. Jude Medical. Серед країн колишнього СНД, у Росії є перші успішні спроби біотех-стартапів знайти світових інвесторів, а от Україна поки що знаходиться на стадії біотех-конференцій та з’їздів.

  1. Агротехнології чи агротех

Сільськогосподарський комплекс України вже залучає достатньо зацікавлених людей, але це не означає, що тут немає, куди розвиватися, та все вже вигадано до нас. Майбутнє – за міксом ідей між агротехом та, наприклад, транспортом – як використання дронів у сільському господарстві. Дрони, до речі, це дуже прибуткова тема для починаючих стартаперів – в 2016 році український стартап Kray Technologies, наприклад, виграв на польському конкурсі KRK Road to Success, де презентував програму, завдяки якій дрони зможуть обробляти поля у автоматичному режимі та знизять кількість пестицидів на 70%.

  1. Аутсорсинг

Сфера аутсорсингу залучає в Україні чи не найбільший відсоток закордонних інвестицій. Аутсорсинг – це найбільший роботодавець для IT-спеціалістів, при цьому, для початківців – у тому числі. Це саме той сегмент, який за прогнозами експертів, до 2025 року зможе наздогнати сільське господарство за об’ємом експорту, що перевищить $10 млрд. Сьогодні Україна займає 24 місце у рейтингу кращих країн для аутсорсингу та 1 місце – у рейтингу кращих країн для IT-аутсорсингу та розробки програмного забезпечення.

  1. Хардвер чи біоінженерія та робототехніка

Саме в цій сфері пробився той самий Petcube чи швидко ставший відомим стартап Ecoisme, що займається розробкою «розумного будинку» та відстежує витрати електроенергії. Розробки, пов’язані з роботами, в Україні більше всього люблять збирати кошти на розвиток на краудфандингових платформах. За останні 5 років українським стартапам вдалося зібрати на Kickstarter та Indiegogo понад $1,5 млн. Краудфандинг дозволяє працювати із сегментом B2C напряму. Якщо у вас є хороша ідея з розробки інженерного або біотехнологічного рішення, уперед здобувати клієнтів. Пам’ятайте тільки, що для цього вам знадобиться зрозумілий віжуал того, як саме ви збираєтеся втілювати ідею в життя, декілька прототипів та пояснення, що отримає від продукту покупець.

Команда, що готує стартап до життя, має володіти не тільки амбіціями та розділяти обов’язки логічно своїм можливостям, але і володіти софт-скіллс та бізнес-навичками, щоб виправдати в очах будь-якого інвестора його вкладення та свої починання. Саме тому, щоб звести ризики до мінімуму, необхідно поєднувати навчання самопрезентації та розвиток свого стартапу в одному. Зверніть увагу, що у DAN.IT education ви оволодієте soft-skills, підтягнете англійську мову та навчитеся презентувати проект клієнту та інвестору – тобто, поєднаєте всі елементи, яких не вистачає рядовим стартаперам, щоб грамотно подати свій майбутній проект.

Всі статті
Контакти
/