Як створювати IT-продукти, що прославлять країну

Маємо ініціативних IT-підприємців, маємо цікаві ідеї, маємо кваліфіковані кадри – програмістів, інженерів, дизайнерів та ін. Але залишається питання: як реалізувати увесь цей потенціал повною мірою? Як зробити так, щоб стартапи перетворювались на успішні компанії, які будуть випускати продукти, що матимуть попит на світовому ринку? Адже лише у цьому випадку стартапи зможуть принести країні популярність, економічні переваги та велику кількість високооплачуваних робочих місць.

Ізраїль наочно продемонстрував, як це зробити. Наш «птах стартапів» злетів за допомогою двох «крил»: державної підтримки та сильних кадрів – як з точки зору професіоналізму, так і у плані розвинутої підприємницької культури.

Держава вдалася до двох важливих кроків. По-перше, вона заснувала фонди для фінансування стартапів у сфері високих технологій. По-друге, було прийнято закон про інвесторів, який стимулює інвестиції у молоді стартапи на перших порах.

Що стосується кадрів, то це головний актив Ізраїлю – оточеної ворогами країни без природних ресурсів. Саме тому наш головний драйвер розвитку – мізки. У цьому ізраїльтянам дуже допомагають такі національні риси як здорова зухвалість та невизнання авторитетів, що призводить до розвитку високої підприємницької культури.

Куди ж занесли країну ці два «крила»? З урахуванням всього-на всього 8 млн чоловік населення, Ізраїль на сьогодні має більше, ніж 6000 стартапів, та залучає більше венчурного капіталу на особу, аніж будь-яка інша держава світу. При цьому, екосистема стартапів охоплює всю країну – від технологічного центру Тель-Авіву до пустельного південного округу.

Ізраїль вже переходить на другий етап розвитку стартапів – не кількісний, а якісний. Переважна кількість стартапів зарано продається, і це відбувається по всьому світу. В Ізраїлі сьогодні пропагандується ідея не спішити з продажем, а створювати на базі стартапів успішні компанії. «Продавати чи не продавати?» — це питання в нас зараз обговорюється дуже гостро. На щастя, в Ізраїлі є взірці, на які можна рівнятись. Наприклад, компанія Check Point — творець фаєрволів та один із світових лідерів у сфері ІТ-безпеки. Компанія була заснована трьома ізраїльтянами у 1993 році. У свій час вони не продали перспективний стартап, і сьогодні це – компанія з обігом понад міліард доларів та штатом більше, ніж 4000 співробітників.

До речі, важлива відмінність ізраїльського хай-тек ринку від українського в тому, що тут майже немає компаній, які займаються аутсорсингом. Хоча раніше були – наприклад, розробник систем для біллінгу Amdocs, що виріс у компанію з понад 3-міліардним обігом. У Ізраїлі усі націлені на створення кінцевого продукту. При цьому, всі мріють, що саме їх продукт підкорить світ. Як на мене, це гарний приклад для наслідування українськими розробниками.

Те, що в Україні точно є, — це кваліфіковані кадри. Українських IT-спеціалістів знають та цінять у всьому світі: за їх високий професійний рівень, мотивацію та креативність. Практично ті ж якості, що і у ізраїльтян. Необхідно лише розвивати цей актив, ростити не просто програмістів, а ініціативних професіоналів та підприємців. І вони будуть створювати продукти з високою доданою вартістю, прославляючи цим Україну у світі, та надаючи потужний імпульс усій економіці.

Автор: Еран Лассер, співзасновник DAN.IT education

Всі статті
Контакти