Розробка мобільних додатків від А до Я: повний гайд

Якщо ще пару століть назад в різних частинах світу людей масово охоплювала Золота лихоманка, то зараз з упевненістю можна сказати, що сучасний світ цілком і повністю поглинений мобільною лихоманкою. Чи знайдеться у вашому оточенні хоча б одна людина, яка не користується смартфоном? Та яке там. Продажі смартфонів зростають з блискавичною швидкістю, а компанії-виробники вкладають величезні суми в мобільні технології, їх розвиток і популяризацію на ринку. Мобільна розробка – дуже стрімко зростаюча область програмування, адже кількість мобільних пристроїв значно перевищує кількість персональних комп’ютерів, і ця тенденція буде тільки зростати.

Поки Ілон Маск продовжує працювати над колонізацією Марсу та чіпуванням людського мозку, ми продовжуємо користуватися мобільними телефонами всюди – на роботі, на навчанні, вдома, на відпочинку … Такими ж темпами зростає і попит на розробників мобільних додатків, але на відміну від фронтенд і backend девелоперів, ринок ще не насичений мобільними розробниками, тому зараз – саме час починати освоювати це перспективний напрямок.

Давайте детально розберемо, що мають на увазі під розробкою мобільних додатків і наскільки вона актуальна, хто такий програміст-розробник мобільних додатків, які навички йому потрібно освоїти, з чого почати навчання, і які інструменти використовують для розробки мобільних додатків. Також розповімо з яких етапів складається цей процес, яка вартість розробки додатків для смартфонів і наскільки це окупається, розберемося яка зарплата у мобільного розробника, і як на цьому заробити  новачкові.

Розробка мобільних додатків від А до Я: повний гайд - фото №1

Розробник мобільних додатків – хто це?

Мобільні розробники – це ті люди, які вдихають життя в бездушні мобільні коробочки, якісь шамани-заклинателі, які говорять іноземною мовою і можуть практично все, а іноді це дійсно так. Але також це ті люди, які рухають прогрес вперед, створюючи все більш досконалі та складні програми. Хороший програміст – це не тільки знання мов і технологій, це ще і навички системного мислення, так як йому доводиться з нічого створювати складні системи, це також уміння працювати в команді, оскільки серйозний проект складно написати поодинці, це і вміння спілкуватися і розуміти замовника, щоб створити саме той продукт, який він хоче.

Розробник мобільних додатків, він же Mobile-розробник і Mobile-програміст – це програміст, який розробляє програмні додатки для всіляких мобільних пристроїв, найчастіше – для смартфонів і планшетів. Саме з появою на мобільних пристроях голосового та жестової інтерфейсів професія мобільного розробника зараз по праву вважається самою модною і популярною.

Всіх мобільних розробників можна розділити на дві категорії, в залежності від програмного забезпечення, для якого вони створюють програми – iOS розробники і Android-розробники. Фахівці з першої категорії вважаються найбільш прибутковими на ринку праці, більш того, після появи мов Swift і Objective-C створення додатків для Apple стало дуже легким і зручним. Програмісти, які створюють програми для Android, використовують у своїй діяльності мову Java, яка вважається найнадійнішою для розробки мобільних додатків для цієї операційної системи.

Які основні завдання розробника мобільних додатків:

  • створення ТЗ (технічного завдання) на розробку мобільного додатку;
  • обговорення з замовником етапів і процесу роботи проекту;
  • побудова архітектури додатку;
  • безпосередньо програмування;
  • робота з дизайнерами;
  • підтримка мобільних додатків;
  • робота з тестувальниками над налагодженням і тестуванням додатків;
  • допомога в створенні інструкцій по роботі з готовим додатком;
  • оформлення документації;
  • розміщення додатків в AppStore і Google Play Market, Amazon Appstore, Opera Mobile Store і інших магазинах мобільних додатків.

В цілому, головним завданням розробника є створення зручного мобільного додатку, який буде безвідмовно працювати, а також буде інтуїтивно зрозумілим, корисним і багатофункціональним для кінцевого користувача, і, звичайно ж, прибутковим для замовника.

 

Кар’єрний шлях мобільного розробника приблизно виглядає наступним чином: стажер, молодший або Junior розробник мобільних додатків, далі Middle і Senior mobile девелопер (на цих етапах можна отримати посаду тімліда, тобто керівника групи розробників певного рівня), керівник проекту і керівник відділу розробки. Звичайно ж, це те, як виглядає ідеальний шлях мобільного розробника, але у кожного він індивідуальний.

Розробка мобільних додатків – що це?

У поняття розробки мобільних додатків для смартфонів, планшетів та інших мобільних пристроїв входить написання програмного коду з метою створення програм, які будуть працювати на певних мобільних платформах (на сьогоднішній день існує 2 основні платформи мобільних операційних систем – Android і iOS, і менш популярні Windows Phone і Symbian). Ці програми і додатки можуть попередньо встановлюватися на мобільні телефони, персональні цифрові помічники, корпоративні цифрові асистенти, смартфони та інші мобільні пристрої до того, як пристрої потраплять в руки користувачеві, або завантажуватися користувачами в пристрій безпосередньо в процесі використання.

Інтерфейс мобільних додатків відіграє дуже важливу роль в процесі створення програми, адже інтерфейс є сполучною ланкою між апаратним та програмним забезпеченням мобільного пристрою і фокусом користувацької взаємодії.

 

В процесі розробки мобільного додатку розробники повинні завжди враховувати, наскільки увага користувачів обмежена розміром екрану, як скоротити кількість натискань клавіш, і як найбільш компактно вмістити в додаток необхідний набір функцій. Тому для мобільних розробників процес розробки мобільних додатків часто не обмежується одним тільки написанням коду відповідно до поставленого завдання, розробка мобільних додатків включає в себе більш широкий і творчий спектр діяльності.

Які послуги входять в розробку?

Послуги з розробки мобільних додатків можна також розділити в залежності від платформи, для якої буде створюватися додаток. В основні послуги входить:

  • Розробка додатків для iOS
  • Розробка додатків для Andriod
  • Розробка VR, AR, MR додатків

Розробка мобільних додатків від А до Я: повний гайд - фото №2

Багато студій пропонують повне створення і управління проектом під ключ. В такому випадку в пакет послуг з розробки мобільного додатку можуть входити:

  • Аналіз поставленого завдання, повне занурення в проект (в тому числі аналіз конкурентного середовища) і пошук можливих існуючих IT-рішень.
  • Підготовка концепту і розробка дизайнерського рішення (UX / UI / IA-проектування), ТЗ (технічного завдання для розробників).
  • Розробка мобільного функціоналу.
  • Проведення тестування, налагодження і аудит.
  • Реалізація програми (впровадження, технічне обслуговування і підтримка).
  • Підключення аналітики, публікація додатки в онлайн-маркетах додатків.

Як до студій, так і до приватних фахівців можна звернутися з проханням розробити повний пакет, або допомогти з окремими завданнями. Наприклад, якщо у Вас вже є підготовлене технічне завдання і розроблений концепт, а вам потрібно тільки написати кодову частину, – це буде окремою самостійною послугою.

Наскільки актуальна розробка мобільних додатків?

Смартфони та інші мобільні пристрої не тільки стали частиною нашого повсякденного життя, вони – повноцінне продовження нас. За допомогою мобільних телефонів ми не тільки спілкуємося один з одним, але і замовляємо товари з магазинів, купуємо квитки, бронюємо житло, викликаємо таксі, використовуємо телефони як навігатори, фото- і відеокамери, читалки, онлайн-банки, і просто як спосіб розважитися і скоротати час. Згідно зі статистикою, опублікованою в Datareportal, 67% дорослих людей в усьому світі використовують смартфони щодня, а це майже 5,19 млрд осіб (при загальній кількості населення в 7,75 млрд). Тенденція до переходу з простих мобільних пристроїв на багатофункціональні смартфони з кожним роком тільки збільшується.

Передбачається, що в найближчому майбутньому людина буде безпосередньо пов’язана зі своїм смартфоном, тобто всі функції і вся інформація з наших гаджетів буде прямо надходити в наш мозок. І поки багато винахідників працюють над цим, люди витрачають час на такі, здавалося б непотрібні додатки, як відлякувач комарів низькочастотними хвилями, визначник ступеня зрілості кавуна, імітатор повітряно-пухирчастої плівки або додаток, яке візуально перетворить екран смартфона в келих з пивом.

Коротше кажучи, актуальність розробки мобільних додатків зростає не те що з кожним роком, а й з кожним місяцем. Сотні нових мобільних додатків виходять на онлайн-майданчиках кожен день. Здавалося б, складно придумати щось нове, але хороші розробки в колаборації з хорошим маркетингом можуть принести багато грошей творцеві, явне тому підтвердження – гучний старт TikTok, рейтинги якого продовжують блискавично рости.

Що потрібно знати розробнику мобільних додатків?

Розробник мобільних додатків, як і будь-який інший програміст, повинен володіти як технічними навичками, так і особистими якостями для успішної роботи в команді – soft skills. В даному випадку потрібні такі софт скілли:

  • Структурне і аналітичне мислення;
  • Уважність;
  • Навички комунікації;
  • Креативність і творчий підхід;
  • Бажання і вміння самонавчатися;
  • Відповідальність.

Над технічними навичками доведеться попрацювати сильніше, але використовуючи сучасні мови програмування, які застосовуються для розробки мобільних додатків під Андроїд або iOS, цілком реально створити своє перше творіння вже за місяць. Ви зможете розробляти якісь нескладні ігри і навіть отримувати з них прибуток після монетизації, але навчання професії мобільного програміста цим далеко не вичерпується. Якщо зайти в Google Play або AppStore, то ви побачите, що таких додатків більшість, і особливо, в іграх (якщо уважно придивитися, то таких ігор буде 8 з 10). Простий додаток може створити кожен середньостатистичний розробник, але щоб не залишатися в лавах “середньостатистичних” доведеться попрацювати над тим, щоб створити щось дійсно цікаве і оригінальне, а головне, якісне. Для цього вам знадобляться такі навички:

  • CSS і HTML, середовище розробки Cocoa / Xcode, мови програмування Objective-C / С ++, Java;
  • HTTP, XML, принципи об’єктно-орієнтованого програмування, СУБД;
  • Знання Android, iOS SDK, шаблони проектування, поширені бібліотеки і архітектуру iOS, Android, скриптові мови програмування (Ruby, Python), принципи клієнт-серверної моделі взаємодії додатків;
  • Знання вимог до релізів додатків в AppStore і Google Play;
  • Затребувані навички роботи з Core Data (фірмової локальною базою даних від Apple, яка побудована за типом SQL);
  • Уміння розбиратися в чужому коді;
  • Володіння технічною англійською мовою.

З чого починають навчання? Як навчитися?

Отже, ви вирішили спробувати себе в розробці мобільних додатків, з чого почати? Щоб стати розробником мобільних додатків, потрібно для початку мати якісний фундамент. Досвідчені програмісти радять почати своє навчання з комп’ютерних наук (computer science) або з програмної інженерії (software engineering), структури даних класичних алгоритмів, хеш-таблиць і так далі. Потрібно усвідомити базові поняття які використовуються в програмуванні та не залежать від мови програмування або пристрою. Буде не зайвим знати основи C ++, хоча багато хто вважає його вже застарілим. Почасти це так, але це основи основ без яких не виникли б Java і PHP. Також, корисним буде дізнатися про захист даних, шифрування, мережеві протоколи і про ядро ​​unix.

Дійсно якісний софт – це не тільки програма, яка працює без помилок, це зрозумілий користувачеві інтерфейс, і добре продумана логіка роботи з урахуванням всіх можливих результатів подій і варіантів їх розвитку.

 

Затребуваний розробник мобільних додатків – це той, який звертає увагу на деталі і постійно шукає нові, цікаві, нестандартні рішення.

 

Дуже важливим є також знання англійської мови хоча б на середньому рівні. Чому це необхідно? Тому що мобільні платформи на даний момент дуже швидко розвиваються, щороку з’являється нова версія тієї чи іншої платформи. Крім того, вся нова документація з’являється в інтернеті англійською мовою і її просто фізично не встигають переводити на російську або українську. Тому знання англійської мови дозволить вам досить швидко вивчати документацію, застосовувати різні нові фічі і елементи додатків, і триматися сучасного тренду в даній розробці.

Якщо говорити про розробку мобільних додатків для початківців, то в інтернеті існує величезна кількість різних ресурсів, сайтів, онлайн уроків, відео про те, як навчитися з нуля працювати з тією чи іншою мобільною платформою, будь це Android або IOS. Можете вибирати абсолютно будь-яку, головне, щоб вам це було зрозуміло, цікаво, і щоб вам це подобалося. У Google і Apple є два головних сайти про розробку під їх конкретну операційну систему: developers.google.com, developer.apple.com. При цьому кожен з цих сайтів має локалізацію на російську мову, хоча, знову ж таки, не вся документація перекладена з англійської.

Розробка мобільних додатків для дітей

Окремою, гідної уваги темою є мобільне програмування для дітей. Сьогодні абсолютно кожна дитина проводить неймовірну кількість часу зі своїм смартфоном або планшетом. При цьому практично в 100% випадків діти грають в ігри або дивляться ролики на YouTube, але це захоплення можна перенаправити в дуже перспективне і практичне русло. Оволодівши навичками створення ігор і додатків в ранньому віці, дитина може вирости дуже різнобічно розвиненим і затребуваним програмістом, адже, захопившись програмуванням в дитинстві, найімовірніше надалі вона буде хотіти розширювати свої навички і знання, і поповнювати запас нових мов програмування.

Зараз існує багато шкіл і курсів розробки мобільних додатків для дітей 10-13 років, де вони починають з вивчення мови Scratch, яка в ігровій і дуже зрозумілій формі показує основні принципи програмування. Найчастіше діти швидко захоплюються подібними міні-змаганнями, так як вони не тільки продовжують грати на смартфонах і планшетах під час заняття, але і самі можуть відчути цю магію створення мобільного додатку. Далі вони поступово переходять до вивчення Python і JavaScript, що стане для них потужною базою і хорошим стартом. Є також і книги з програмування для дітей, які можуть залучити дитину до вивчення даної сфери.

 

Розробка мобільних додатків від А до Я: повний гайд - фото №3

Під що є розробка мобільних додатків?

В першу чергу – це ті платформи, якими ми щодня користуємося за допомогою наших смартфонів – Android і iOS, вони займають приблизно 95% всього ринку мобільних девайсів. Решта відсоток йде під Linux, Windows, Symbian і інші, менш популярні платформи.

До мобільних гаджетів і мобільних девайсів, крім смартфонів, ми також можемо віднести планшети, електронні годинники, фітнес-трекери, і величезну кількість нових гаджетів, яких з кожним роком з’являється все більше і більше – наприклад, окуляри з доповненою реальністю і розумне телебачення. Всі ці девайси часто також використовують наші основні 2 платформи, а додатки для них можна віднести до мобільної розробки.

Як розробляти мобільні додатки? Які інструменти є – які потрібні?

Найперше – для розробки мобільних додатків потрібно вивчити мови програмування. Для різних платформ підходять різні мови, тому спочатку потрібно визначитися з цікавою для вас платформою, а далі – з мовою.

Розробка мобільних додатків для Android найчастіше виконується на Java – старій добрій об’єктно-орієнтованій мові, на якій написано більше 90% всіх додатків під Андроїд. За останні півроку більшої популярності набирає нова мова Kotlin. Поки близько 5% додатків в Google Play написані на мові Kotlin, але з кожним роком кількість цих додатків зростає.

Якщо говорити про iOS платформу, то тут також використовуються дві основних мови – Objective C, вона ж перша мова, яка була розроблена компанією Apple для створення програмного забезпечення під iOS. А друга мова – це більш просунутий і сучасніший Swift. Якщо говорити про підтримку старих пропозицій, які були написані раніше, то тут однозначно вам потрібно знати Objective C, бо нові додатки все частіше пишуться саме на Swift.

Варто згадати, що як для однієї, так і іншої платформи іноді використовується мова C ++. Вона використовується в тих випадках, коли потрібно досягти максимальної продуктивності від вашого додатку.

Дуже рідко, але все ж можливо в мобільній розробці зустріти використання таких мов як Python, C # і Unity, особливо після виходу нових фреймворків і бібліотек для них, адже за замовчуванням в цих мовах немає вбудованих інструментів для мобільних пристроїв. Так, наприклад, вихід фреймворка Kivy Python швидко просунув використання мови Python в мобільному програмуванні.

Які є особливості в розробці мобільних додатків?

Головна особливість в розробці мобільних додатків полягає в форм-факторі самих девайсів, під які ми пишемо програми, тому що це – смартфони, планшети, які мають маленький або невеликий екран, або нестандартний (квадратний, прямокутний) екран. Крім того, якщо ми візьмемо смарт-годинник, то це екранчик 2х2 см, або взагалі круглий екран. Тому дуже важливим моментом створення мобільного застосування є так званий User Experience, тобто взаємодія з користувачем.

Наступним важливим моментом в розробці мобільних додатків є велика різноманітність пристроїв, під які ми хочемо створити додаток. Тобто, коли створюється додаток, воно може розраховуватися тільки на смартфони, або на смартфони / планшети / годинник, на різні пристрої доповненої реальності, або може розраховуватися на взаємодію між декількома екранами одночасно.

Щоб додаток працював на всьому спектрі різних мобільних пристроїв, нам потрібно передбачити різні способи взаємодії з цим додатком, а також різні способи відображення інформації в цьому додатку.

 

Ще однією важливою особливістю є постійна взаємодія з інтернетом. Історично склалося, що мобільні додатки – це досить легкі додатки, які не несуть в собі великий обчислювальної логіки. Спочатку мобільні пристрої мали досить скромну обчислювальну потужність, але зараз здатні втерти носа будь-якому комп’ютеру десятирічної давності. Але навіть з огляду на сучасні багатоядерні процесори і величезну кількість оперативної пам’яті, все одно продуктивність залишається головним фактором у створенні мобільних додатків. Тому велика частина обчислювальної логіки, яка є в додатку, є взаємодією з інтернетом і з хмарними сервісами.

Розробка мобільних додатків від А до Я: повний гайд - фото №4

Етапи розробки мобільних додатків

Припустимо, ви вже освоїли одну з необхідних мов для написання мобільного додатку і вирішили створити свій перший самостійний проект. Як буде виглядати план розробки мобільного застосування? Підхід до визначення етапів розробки програми в першу чергу повинен грунтуватися на принципах Human-centered design (HCD), тобто орієнтуватися на проблеми людини (користувача), і робити ставку на інтерфейс.

Можна виділити наступні стадії розробки мобільних додатків:

— Пошук основної ідеї програми, його концепції (розробка чогось унікального або удосконалення вже існуючого). На цьому етапі також проводиться аналіз ринку і вже існуючих продуктів, проводяться інтерв’ю зі стейкхолдерами / інвесторами, і user research.

Перш ніж перейти до наступного етапу, обов’язково потрібно детально описати бізнес-вимоги продукту (бізнес мети, ЦА, конкурентність, вимоги бренду, показники успіху).

Важливим також є визначення персони головних клієнтів (їх мотивація, потреби, цілі, тригери).

— Визначення базового функціоналу – мінімально життєздатного продукту (MVP). Найчастіше мобільні додатки народжуються поступово – спочатку в світ виходить демо-версія з спрощеним функціоналом, а потім поступово в наступних релізах виходять нові фічі, і такий підхід найчастіше фінансово виправданий. Розробник збирає фідбек від користувачів і розуміє на що робити ставку в подальшій розробці, а в найбільш позитивному результаті навіть може отримати мінімальний прибуток.

На цьому етапі плану розробки мобільного застосування визначається user experience map, тобто набір базових функцій і можливостей, доступних користувачеві, та їхня взаємодія.

— З точки зору маркетингу тут важливо позначити базову модель поширення, адже від цього також залежать основні сторінки самого додатка. Також, більш детально визначаємо послідовність дій в просуванні – джерела / канали поширення і цільові дії користувача.

— UI / UX design – це робота дизайнера. На цьому етапі ми можемо починати працювати з конкретним функціоналом і з чітким розумінням того, якими будуть кроки клієнта. Тут створюється інформаційна архітектура, тобто основна структура навігаційної системи програми:

  • Прописується сценарій використання;
  • Підключаються системні аналітики;
  • Створюються прототипи і дизайн взаємодій, тобто визначається як саме буде працювати додаток.

Важливо уточнити, що на цьому етапі мова ще не йде про безпосередньо дизайн додатків, робота проводиться тільки з прототипами або з простими макетами.

— Валідація прототипів в юзабіліті-тестах (дуже просте базове тестування макетів і прототипів) – цей етап також відноситься до роботи дизайнера – чи бачать наші клієнти в додатку ту цінність, яку ми спочатку визначили, чи здатні вони розібратися, як його використовувати. Часто так буває, що функціонал сторінки додатку очевидний для замовника, але абсолютно не зрозумілий користувачеві.

За результатами тестів дизайнер вносить зміни в дизайн.

— Створення дизайнером, проджект-менеджером і / або іншими фахівцями розгорнутого технічного завдання (ТЗ) для мобільного програміста. Про те, як має виглядати технічне завдання, ми розповімо в наступному розділі статті.

— Безпосередньо розробка мобільного додатка, і допоміжних сервісів (про які ми також розповімо нижче).

У процесі створення мобільного додатку ми продовжуємо його постійно тестувати і покращувати, але важливо дотримуватися плану поетапних релізів, адже часто в процесі замовникам приходять нові ідеї щодо функціоналу і дизайну, які можуть повністю вплинути як на швидкість процесу розробки, так і на план його просування.

— Просування, без нього ніяк. Тут підключаємо максимальну маркетингову артилерію, на яку вистачає фінансування – банери на сайтах і реклама в пошукових системах, SMM, поштова розсилка, SEO в просуванні сайту додатку, якщо він є, відстеження віральності та максимально швидке реагування, публікації в ЗМІ і на новинних порталах, навіть публікація POS-матеріалів – все, на що вистачає грошей, фантазії та інструментів. На цьому етапі важливо визначити, де знаходиться ваша лояльна аудиторія, і які канали зв’язку відгукуються найкраще – і максимально підготувати маркетингову частину до запуску відразу після релізу програми.

— Далі йде повторне тестування функціональності програми і пошук багів, переоцінка його дизайну і ТЗ, створення тестової документації (тест-кейсів). Фіксимо баги і підводимо додаток в предрелізний стан.

— Нарешті, реліз! Коли серія доробок завершена, і всі відділи задоволені результатом роботи, додаток можна випускати в світ, точніше його першу демо-версію – завантажувати її в магазини додатків.

Але на цьому робота над створенням програми не закінчується. Далі слід здійснювати постійну технічну підтримку його працездатності, покращувати і розширювати функціонал.

Як бачите, розробка мобільного додатку – це досить тривалий і трудомісткий процес. Не існує готового сценарію, і наш план розробки мобільного застосування може змінюватися, і коригуватися в залежності від проекту.

Як має виглядати технічне завдання?

Сам по собі мобільний додаток не є одним програмним елементом при створенні подібного роду продуктів. Крім того, що технічне завдання на розробку мобільного додатку повинно включати в себе детальний план розробки як для Android, так і для iOS, існує ще маса допоміжних програмних елементів, які допомагають правильно функціонувати мобільному додатку. Їх також необхідно враховувати на етапах створення і розробки як технічного завдання для додатка, так і самого програмного продукту:

  • В першу чергу, у будь-якого серйозного мобільного додатка є серверна частина. Вона необхідна для ефективного обміну інформацією між мобільними додатками, і вона теж входить в список робіт, які необхідно проводити. Серверна частина, а саме серверний код, активно взаємодіє з базою даних і це вкрай необхідно для того, щоб існував і функціонував весь програмний комплекс.
  • Крім цього, до складу розробки мобільного застосування може входити особистий кабінет, тобто веб-інтерфейс, який допомагає керувати базою даних, реєструвати різних користувачів і дивитися статистику використання мобільного застосування.
  • Також, разом з мобільним додатком може активно використовуватися веб-сайт і / або панель адміністратора.
    Список цих компонентів може змінюватися в залежності від цілей і завдань мобільного додатка. Тому, коли стоїть завдання розробити один мобільний додаток потрібно розуміти, що крім нього слід розробити масу інших компонентів, які також впливають і на терміни розробки, і на вартість всього проекту в цілому.

Коли визначена структура мобільного застосування і всіх програмних елементів, які повинні в нього входити, необхідно подбати про те, щоб правильно спроектувати саме мобільний додаток, і для цього дуже важливо розуміти, що таке мокап, прототипування і UX дизайн. Цим і визначається підхід до проектування технічного завдання для мобільного застосування, адже в цьому випадку технічне завдання не записується текстом, а зображується у вигляді графічного матеріалу, який сприймати і реалізовувати набагато легше. Нижче показаний приклад технічного завдання на розробку мобільного додатку:

Розробка мобільних додатків від А до Я: повний гайд - фото №5

Розробка мобільних додатків від А до Я: повний гайд - фото №6

Як було сказано раніше, при розробці мобільного додатку створюється безліч програмних елементів, ними займається величезна кількість різних фахівців. Для того, щоб ефективно синхронізувати роботу цих фахівців, і для того, щоб на виході вийшов якісний продукт, який буде відповідати первісній ідеї і задуму, дуже важливо: правильно виконати проектування, і записати всі елементи інтерфейсу мобільного додатка, промалювати прототипи окремих екранів, попрацювати логіку різних елементів меню і кнопок, описати кількість екранів, їх функції, і продумати поекранно діаграму переходів між ними (мокап / прототип). Такий підхід позбавляє від необхідності довго розбиратися в ТЗ і допомагає протягом короткого проміжку часу швидко зрозуміти, про що ж буде мобільний додаток, які його основні функції, та що він повинен робити.

Методи розробки мобільних додатків

Існує 2 методи розробки мобільних додатків:

  • Нативна розробка;
  • Кросплатформенна, або гібридна розробка (ReactNative, Flutter, Xamarin).

Нативна розробка має на увазі створення програми для мобільного пристрою на конкретній мові під конкретну платформу. Нативні додатки досить продуктивні і не мають обмежень в розробці (Java і Kotlin – для Android, а Swift – для iOS). До плюсів такої розробки можна віднести досить швидку реакцію на дії користувача, можливість мати прямий доступ до апаратної частини і розробити найбільш звичний для користувача конкретної платформи інтерфейс. До недоліків можна віднести досить високу вартість розробки і підтримки, і тривалий час, необхідний на розробку.

Розробляти один і той самий додаток під різні платформи (iOS / Android) довго і дорого, до того ж їх тестування також займе досить тривалий час (наприклад, компіляція оновлень для Андроїд займає близько 30 сек), з цього якщо потрібно створити простий додаток відразу для двох платформ, вдаються до гібридного способу розробки. Кросплатформенна розробка проводиться за допомогою web-технологій – HTML, CSS і JavaScript, які дозволяють розробити додаток відразу на кілька платформ. Але для того, щоб додаток працював у відповідності зі своєю платформою, його потрібно “перевести” на зрозумілу платформі мову, або додати проміжну ланку-перекладач. До переваг можна віднести низьку вартість розробки, адже для цього іноді достатньо буде задіяти  одного фахівця. А ось до недоліків можна віднести можливі труднощі в роботі всіх функцій і затримки в реакції на дію користувача (додаток може бути повільним), також інтерфейс буде досить простим і потрібно буде його додатково допрацьовувати.

Розробка мобільних додатків доповненої реальності

Технологія доповненої реальності вже щільно увійшла в наше життя і сьогодні простим AR і VR додатком вже нікого не здивувати. Незважаючи на настільки велике поширення, для багатьох ця тема залишається дивною і незрозумілою. Крім розваги, технології доповненої реальності використовуються в найрізноманітніших сферах: в медицині і охороні здоров’я, для навчання студентів, для моделювання та проектування в виробництві, в комерційних цілях для поліпшення продажів і комунікації зі споживачем, і т.д. Розробка бізнес-додатків з AR сьогодні є одним з найбільш затребуваних і швидко зростаючих напрямків.

Як працює технологія VR:

  • Користувач встановлює і запускає мобільний додаток.
  • Наводить камеру на предмет, на який програмно встановлений маркер.
  • На екрані відтворюється 3D модель необхідного зображення.
  • Користувач може взаємодіяти з моделлю, рухаючи екраном і торкаючись його.

Як бачите, головною особливістю створення мобільних додатків з доповненою реальністю є необхідність “навчити” програму якомога точніше розпізнавати маркери в реальному житті через камеру мобільного пристрою.

 

Найбільш популярним варіантом для створення додатків з доповненою реальністю є движок від Unity3D – це міжплатформенне середовище для розробки ігор і додатків не тільки для мобільних пристроїв, але і для Windows, Linux, консолей PlayStation, Xbox, Nintendo, і для всіляких VR- і AR- пристроїв.

 

Unity, хоч і є приватною розробкою компанії Unity Technologies, але доступний розробникам безкоштовно, хоч і з деякими обмеженнями (наприклад, власнику безкоштовної версії проект не повинен приносити більше 100 тис. доларів на рік). Хоча у движка є свої мінуси, які ускладнюють створення великої і важкої гри, все ж він відмінно підходить початківцям, мобільним девелоперам, яким буде досить простих інструментів.

Розробка мобільних додатків від А до Я: повний гайд - фото №7

Де можна навчитися розробці мобільних додатків?

Якщо ви вже вивчили або перебуваєте в процесі вивчення однієї зі згаданих вище мов програмування, які найчастіше застосовуються при розробці мобільних додатків під iOS і Android, то можете спробувати створити мобільний додаток за допомогою доступних в інтернеті і на YouTube кейсів і відеоуроків. Якщо ж ви тільки перебуваєте на етапі занурення в цю тему і плануєте стати на шлях мобільного розробника, то найшвидшим і найбільш результативним варіантом буде записатися на курси мобільної розробки в IT школі.

При навчанні розробці мобільних додатків на курсі Mobile Development в навчальному центрі DAN. IT education ви отримаєте максимальний пакет знань і навичок, необхідних для створення мобільного додатка з нуля, навіть якщо ви не стикалися з програмуванням раніше. На курсі розробки мобільних додатків ви почнете вивчення з популярної мови JavaScript, вивчите бібліотеки React і розробите свій перший додаток під iOS і Android. Крім того, ви навчитеся будувати архітектуру додатків і тестувати їх, а також прокачаєnt софт скіли і навчитеся презентувати свій продукт широкій аудиторії. Протягом всього процесу навчання студента супроводжують досвідчені ментори, які допомагають враховувати всі індивідуальні особливості кожного проекту. Увага до деталей, корисні лайфхаки і економія часу на навчанні, а, як наслідок, створення свого власного проекту – беззаперечні аргументи щодо того, щоб вивчати мобільний програмування на курсах, а не за допомогою уроків з YouTube.

Скільки коштує розробка мобільного додатку в середньому?

Щоб дізнатися правильну ціну на розробку мобільного додатку, недостатньо надіслати в студію розробки схожий варіант додатка, який ви хочете розробити, і написати “Хлопці, мені потрібна така ж програма. Скільки це буде коштувати?” Мобільний додаток – це технічний проект, для якого потрібна правильна проектна технічна документація.

 

Ціна розробки мобільного додатка залежить від детально і правильно складеного технічного завдання, та його коректності безпосередньо залежить від того, наскільки кваліфікована людина її підраховує.

 

Також, під час підрахунку важливо враховувати, скільки часу займе дизайн, розробка, тестування та інші послуги з розробки. Якщо в студію розробки відправити запит з прорахунком вартості розробки програми без належної документації та технічного завдання, то, найімовірніше, вартість буде виставлена ​​навмання, і при цьому значно завищена. Звичайно ж, висока вартість не означає якість.

Вартість розробки мобільних додатків значно варіюється також і від регіону, в якому працюють розробники. У таких країнах як США, Австралія або Великобританія вартість роботи розробника може в два рази перевищувати вартість роботи розробника із Західної Європи (150 $ проти 70 $ за годину). Програмісту зі Східної Європи за годину розробки вам доведеться заплатити 35-50 $, а розробнику з Індії і взагалі 8-30 $. При цьому простенький додаток можливо написати за 1-2 місяці, а більш складний буде потребувати від 4-х місяців роботи.

Сьогодні українські програмісти на фрілансі здатні заробляти нарівні зі своїми західними колегами, адже можуть дозволити собі підвищувати ціну, маючи за спиною великий досвід, багато складних і цікавих проектів, а також знання англійської мови. Найпоширенішою платформою для мобільних фріланс-розробників в Україні є Upwork, і єдиний мінус цієї платформи – занадто велика конкуренція.

Якщо оцінювати вартість всього процесу розробки мобільного застосування від А до Я в Україні, то вона може варіюватися від 50 000 грн до кількох мільйонів гривень, все залежить від масштабів і складності проекту.

Наскільки окупається розробка мобільних додатків для бізнесу?

Далеко не кожен бізнесмен замислюється про розробку мобільного додатку для бізнесу, тим більше якщо мова йде про малий і середній бізнес. Власникам бізнесу мобільний додаток може бути необхідним у таких випадках:

  • якщо це мобільний софт, який допомагає керувати внутрішніми процесами в компанії, тобто автоматизувати бізнес (наприклад, для ресторанів, готелів, торгових центрів) і підвищувати ефективність співробітників (доступ до загальних файлів і баз даних, комунікація, управління процесами і завданнями і т. д).
  • якщо це програма, яка допомагає вирішувати бізнес-завдання (збільшувати продажі, підвищувати лояльність клієнтів і впізнаваність бренду, виконувати інші маркетингові цілі).
  • в разі, якщо програма розробляється чисто для клієнтів, то це може бути клуб лояльності в додатку, або додаток як додаток до послуг компанії (онлайн-каталоги, банкінг, трекери доставки та інші).

 

Розробка мобільного додатку для бізнесу може швидко стати такою, що окупається, а додаток – прибутковим проектом, якщо бізнес побудований в першу чергу в таких сферах як автомобільний бізнес, індустрія краси, спорт і фітнес, медицина, туризм, заклади громадського харчування, доставка, онлайн-магазини, дозвілля і розваги, послуги.

 

Навіть якщо ви продаєте сантехніку, грамотно розроблений додаток може зіграти на користь вашому бізнесу, однак, в будь-якому випадку, перш за все потрібно ретельно прорахувати, чи принесе вона очікувану користь, адже мало однієї тільки розробки програми, дуже важливу роль відіграє її просування.

Давайте розглянемо, яким чином можна розвинути свій бізнес за допомогою мобільного додатку і тим самим посприяти його окупності:

  • Залучити і зберегти цільову аудиторію, а, значить, збільшити продажі (програми лояльності, повідомлення про знижки, акції та новинки). Таким чином, бізнес може здійснювати тачпоінт з клієнтом.
  • Відбудуватися від конкурентів, адже конкуренція серед додатків в цій області не така висока. Бізнес може пропонувати клієнту додаткові бонуси тільки за те, що він використовує додаток.
  • Побудова лояльних відносин з клієнтом – це перевага випливає як результат роботи перших двох зі списку. Всі люблять приємні сюрпризи, для цього клієнти і підписуються на програми лояльності. Користуйтеся маркетинговими акціями та іншими інструментами побудови довірливих відносин з клієнтами за допомогою програми.
  • Формування довіри у клієнтів за допомогою комунікації через додаток. Згідно з опитуваннями, люди в 2 рази більш охоче користуються мобільними додатками від власників бізнесу, якщо в них грамотно налаштовані push-повідомлення.
  • Користувачі більш довірливо відносяться до посилань і переходять по них, якщо власники бізнесу повідомляють своїх клієнтів особисто. До того ж, тут є величезний простір для орієнтування цільової аудиторії (наприклад, по геопозіціі і перевагам).
  • Зв’язок з корпоративним сайтом. Поєднання мобільного додатку та сайту принесе компанії подвійну вигоду, адже вони будуть взаємодоповнювати один одного: якщо клієнт приходить з пошуку гугла, додаток може здійснити більш персоналізовану роботу з ним.

В історії існує багато успішних прикладів того, як мобільний додаток значно вплинув на розвиток бізнесу, наприклад, як це було з Alibaba Mobile Business Group в Україні і Росії.

І ще кілька порад про те, що потрібно враховувати, якщо ви думаєте над тим, щоб створити мобільний додаток для свого бізнесу:

  • Найчастіше вартість створення мобільного додатку для бізнесу набагато вище, ніж вартість розробки сайту, при цьому сайти, як правило, окупаються краще.
  • Мобільний додаток для бізнесу – це інвестиція на майбутнє, адже те, що сьогодні може виглядати зовсім неконкурентним, завтра може стати лідером на ринку.
  • Часто програми-візитки так і залишаються лежати в далеких папках смартфонів, гублячись за мессенджерами, соціальними мережами та близько медійними додатками.
  • Ще частіше користувачі просто не хочуть захаращувати сховище телефону, або надавати особисті дані великій кількості додатків, а виходячи з цього, продукт повинен бути якісним і справді корисним користувачеві.

Розробка мобільних додатків від А до Я: повний гайд - фото №8

Як заощадити на розробці мобільної програми?

Мобільна розробка навіть найпростішої програми дуже фінансово затратна, але все ж у нас є декілька порад стосовно того як уникнути непотрібних витрат на розробку на початковому етапі:

  1. Дайте собі чесну відповідь на питання, для чого вашому бізнесу потрібно мобільний додаток. Якщо ви керувалися принципом “у всіх є, і мені потрібно”, то такий додаток приречений на провал. Оцініть ситуацію тверезо: чи достатньо велика ваша ніша, чи вирішить додаток бізнес-завдання, чи збільшить потік клієнтів, і чи зацікавлені ваші клієнти і ЦА в мобільних технологіях?
  2. Ретельно продумайте стратегію MVP (тобто мінімально життєздатного продукту), уникайте будь-яких функціональних і дизайнерських надмірностей, ваше застосування повинне строго слідувати меті проекту. MVP-версія мобільної програми повинна включати в себе тільки базові та найнеобхідніші функції.
  3. Економити на проектуванні, аналітиці та ТЗ не рекомендується, навіть навпаки, якщо є можливість виділити додаткове фінансування на більш глибоке дослідження і бізнес-аналітику, скористайтеся цим, адже етап проектування підтверджує або спростовує потребу вашого клієнта в мобільному продукті.
  4. На першому етапі можна створити додаток тільки для однієї платформи – Android або iOS. Часто розробка під Android може коштувати в рази більше ніж під iOS, але в той же час додатки для власників Apple краще монетизуються, простіше адаптуються під меншу кількість типів пристроїв, більш безпечні і будуть мати більш високу якість. Остаточний вибір повинен виходити з цілей бізнесу та цільової аудиторії.
  5. Дизайн повинен бути в першу чергу практичним і корисним. Краще заощадити на зовнішньому вигляді, але ретельно продумати весь функціонал. Також слід пам’ятати, що більшість користувачів вже звикли до певного зовнішнього вигляду і елементів, і їх розташуванню, тому беріть до уваги ті патерни дій користувача, які повторюються завжди і у всіх додатках для тієї чи іншої платформи.
  6. Можна також заощадити на методі розробки програми – кросплатформенна розробка коштує значно дешевше, ніж нативна, хоч і має ряд недоліків, які були описані вище.
  7. Бекендна, вона ж серверна частина будь-якої програми зазвичай найбільш витратна. На ній можна заощадити, якщо налаштувати зберігання даних на стороні клієнта, тобто безпосередньо в його пристрої (в такому випадку додаток буде працювати в онлайн-режимі). Також можна обійтися без серверної архітектури і перенести всю підтримку на хмарний сервіс, або використовувати SaaS-сервіси – (вони також дозволять заощадити на чатах і push-повідомленнях, якщо брати їх готовими, а не писати свою платформу для них). Деякі вдаються до таких маленьких хитрощів як використання Google-форм замість власних адмін панелей і Telegram-ботів замість додатків.
  8. Можна ризикнути і замовити розробку не у агентства, а у приватного фрілансера, але в такому випадку слід пам’ятати, що завжди є ризики зриву дедлайнів і затягування з виконанням завдань, можна нарватися на несумлінного фрілансера, який кине ваш проект на півдорозі, адже у нього немає достатньої зацікавленості в вашому проекті, крім як матеріальна вигода.
  9. Якщо ж ви розглядаєте варіант співпраці тільки зі студією, то і в цьому випадку можна заощадити, обравши регіональну студію, а не столичну. Також при виборі студії враховуйте, що студії з невеликою кількістю співробітників можуть показати набагато кращий результат через брак рук і кращої колективної віддачі.
  10. Ще один варіант економії – це створення програми за допомогою різних конструкторів, адже для такого мобільного додатка не потрібно особливих знань в програмуванні. У редакторі ви самі виберіть шаблон інтерфейсу, підключіть необхідні сервіси, аналітику, інтегруйте додаток з соцмережами і так далі. Але на даний момент ми не знайшли жодного дійсно повноцінного конструктора, який був би здатний створити якісну і гідну мобільну програму самостійно. Існують фахівці, які можуть допомогти вам в роботі з такими конструкторами, але подальше просування також залишається на ваших плечах.

Який потрібен бриф?

Бриф на розробку мобільного додатка необхідний розробнику додатку для того, щоб розуміти яку ідею і цілі представляє замовник. По суті, це не інструкція, і тим більше не технічне завдання, це попередня заявка на розробку мобільного додатка. Те, наскільки грамотно складений бриф, допомагає виконавцю зрозуміти, наскільки глибоко замовник занурений в сферу IT і наскільки серйозний його підхід до проекту.

У бриф на розробку мобільного додатка потрібно включити:

  1. Особисту інформацію про замовника і його контакти, природно (ім’я, країна \ місто, компанія, як зв’язатися).
  2. Далі потрібно розповісти про проект – описати ідею і бізнес-завдання, і це найважливіша частина брифа. Опишіть коротко, але чітко суть проекту, що можна буде робити за допомогою програми, хто ваша ЦА, яких результатів хочете домогтися.
  3. Після потрібно дати розробнику зрозуміти що ви хочете реалізувати з технічної точки зору, тобто уточнити тип і функціональність програми (web-додаток і мобільне, для iOS або Android, доробка \ підтримка існуючого проекту або створення з нуля, онлайн і офлайн додаток і т. д).
  4. Надайте приклади, якщо такі є, бажано описати, що саме може бути схожим, а що повинно відрізнятися.
  5. По можливості додайте більше деталей (Якщо є розуміння, з яких екранів повинно складатися додаток, опишіть склад екранів і їх функціональність. Або прикладіть посилання на ТЗ, прототип, документацію).
  6. Склад робіт. Тут опишіть, які частини проекту вже є, і яка в них ступінь готовності, чи потрібна вам допомога з проектуванням і написанням ТЗ, чи потрібна серверна частина, адмін-панель, дизайн, подальша технічна (і на який термін), просування.
  7. Терміни та бюджет. Вкажіть, до якої дати потрібна оцінка, що хочете бачити в ній за структурою (оцінка на пошту у вигляді вилки, або кошторис, або КП з презентацією). Далі – до якої дати очікується побачити проект готовим (чи є сувора дата здачі проекту? Коли ви хочете отримати бета-версію? А коли фінально закінчений проект?). І, звичайно ж, передбачуваний бюджет, в який ви хочете укластися (знання обмежень бюджету допоможе відразу запропонувати вам правильне рішення завдання, що вписується в ваші рамки). Якщо вам важко назвати бюджет, назвіть хоча б, на який порядок сум ви розраховуєте.
  8. Цей пункт необов’язковий, але якщо ви проводите тендер, і у вас є якісь особливі побажання, також вкажіть це в брифі.
  9. Перейшовши за посиланням, ви можете подивитися шаблон брифа на розробку мобільного додатку від студії розробки Live Typing.

Яка зарплата у розробника мобільних додатків?

Зарплата розробника мобільних додатків в середньому становить 1500-2000 $ в Україні, але вона може значно варіюватися в залежності від рівня знань і навичок розробника, і складності проекту. Дуже вагомим фактором є і регіон, на який працює розробник, так як, як вже було сказано раніше, вартість години роботи мобільного розробника в Америці, Європі та Індії вже дуже відрізняється. Payscale надав статистику, в якій визначена цифра в 59100 $ в рік (по світу), а це 5140 $ в місяць!

Відповідно до недавнього дослідження від Glassdоor зарплата мобільного розробника рівня джуніор в середньому становить 60547 $ на рік в США, в Україні ж можна знайти вакансії на позицію Junior mobile developer з оплатою в 800-1000 $ в місяць. Цю групу найскладніше аналізувати, адже на ринку велика кількість початківців мобільних девелоперів з дуже різними навичками розробки. Важливо розуміти, що далеко не всі компанії і студії готові платити тисячу доларів мобільному розробнику без досвіду, або тільки що закінчив курси, будьте готові, що стартувати, швидше за все, доведеться з мінімуму – від 600 $ в місяць.

У деяких недобросовісних студіях розробки вдаються до “перепродажу” робочої сили, тобто наймають програмістів з хорошими навичками, але платять за рівнем джуна, а замовнику озвучують вартість роботи програміста рівня middle, найчастіше, це складно перевірити.

Мобільні розробники рівня middle в Україні отримують в середньому 1500-2500 $, а заробітна плата девелоперів рівня senior може різко змінюватись від 3000-4000 $ і вище. Позиція тім ліда може також підвищувати ціну роботи мобільного програміста на кілька сотень доларів.

Розробка мобільних додатків від А до Я: повний гайд - фото №9

Як заробити на розробці мобільних додатків?

Існує величезна кількість способів монетизації мобільного додатка і сценаріїв для їх втілення. Щоб заробити на розробці мобільних додатків, потрібно чітко визначити вашу цільову аудиторію – хто ваш клієнт, що йому цікаво, що йому може бути корисним і на що він готовий витрачати гроші. Незалежно від того, який формат програми ви хочете випустити, то, що працює у одних, може не спрацювати у вас, з цього ні в якому разі не потрібно орієнтуватися на інших і копіювати схеми конкурентів (в повному обсязі фичи однаково корисні). Можна створити конкретний інструмент під задачу бізнесу і на ньому заробляти, можна розробити програму в якості бізнесу під ключ і продати його кому-то, можна розробити додаток, яке буде націлене на збільшення лояльної аудиторії і збір трафіку, який в подальшому також може бути монетизованим, і так далі. Найголовніше при виборі сценарію – не забувати, що додаток в першу чергу повинно бути корисним користувачеві.

Ось кілька способів заробітку, які найчастіше використовуються в мобільних додатках:

  • Реклама усередині інтерфейсу програми: банери, пуш-повідомлення, або нативний контент самого додатка (для цього потрібно підключитися до партнерських програм Google Adwords, Mobile 10 і іншої, які буде платити вам за перегляди і переходи).
  • Відеоролики (ті, які досить просто додивитися до кінця, щоб вони зникли, і користувачеві необов’язково на них клікати) – оплата зазвичай виконують певну кількість повних переглядів (зазвичай за 1000).
  • Push-повідомлення, які спливають поверх всього екрану і залучають 100% уваги користувача. Така реклама має великий відгук, але тут радимо просувати свої послуги, а не рекламувати когось, інакше користувачі швидко втомляться від постійного спаму непотрібними пропозиціями.
  • Здійснення покупок в самому додатку (найчастіше використовується в іграх, але, як правило, присутні майже в усіх додатках, головне – правильно мотивувати користувача).
  • Плата за підписку (покупка додаткових функцій, які будуть діяти протягом певного часу, наприклад з підпискою YouTube Premium ви позбудетеся від настирливої ​​реклами і зможете дивитися ролики в офлайн режимі). Згідно зі статистикою, у тих додатків, які монетизуються за допомогою підписок, прибутковість на 50% більше, ніж у додатків з внутрішніми покупками.
  • Спонсорство, тобто запуск від імені іншої компанії, як правило, добре відомої (одна сторона отримує гроші і проект в портфоліо, інша – збільшує лояльну аудиторію і підвищує впізнаваність бренду).
  • Платний додаток. Тут все просто – користувач платить відразу за покупку додатка і отримує максимум функцій.
  • Це тільки найосновніші і найпоширеніші способи заробітку на мобільних додатках, і вони обмежуються тільки вашою фантазією.

Кращі книги з розробки мобільних додатків

Для тих, хто вважає за краще навчатися по паперовим виданням, ми підготували топ 6 книг по розробці мобільних додатків:

  1. Одна з найбільш популярних книг з розробки мобільних додатків для Андроїд – «Head First. Програмування для Android »від Девіда і Дона Гріффітс. Книга орієнтована не тих, хто вже знайомий з Java і містить багато корисних порад, нюансів і лайфхаків, які можна застосувати в процесі розробки. Готуйтеся практикуватися в розробці з першого розділу.

Розробка мобільних додатків від А до Я: повний гайд - фото №10

  1. «Android. Збірник рецептів »від Яна Ф. Дарвіна. По суті книга – покрокова інструкція з прикладами для вирішення завдань по роботі з web-службами для досвідчених знавців Java і інтерфейсу Java SE API.
  2. «Java: A Beginner’s Guide» від Герберта Шільдта. Це підручник для новачків в Java, підійде для тих, хто входить в мобільну розробку з нуля, книга також охоплює деякі більш просунуті функції Java і буде відмінним стартом в навчанні.
  3. Книга з розробки додатків для девайсів Apple «iOS. Прийоми програмування »від Вандада Нахавандіпура допоможе розібратися у всіх найтиповіших помилках епл-девелоперів, допоможе розібратися у всіх тонкощах зберігання і шифрування даних і навчить створювати вражаючі барвисті інтерфейси.
  4. Книга для новачків «Swift. Розробка додатків в середовищі Xcode для iPhone і iPad з використанням iOS SDK »(Девід Марк, Джек Наттінг, Джефф Ламарш, Фредрік Олссон, Кім Топл). Розповідає про новітні технології з докладними поясненнями, інструкціями та прикладами. Книга відмінно підходить початківцям, проте є багато неточностей в російському перекладі, тому читати відразу в оригіналі.
  5. Книга «Hacking with Swift» від Пола Хадсона – одна з кращих книг про розробку на Swift. Пол Хадсон – відомий експерт в мобільній розробці з більш ніж 30 тисячами передплатників в Твіттері, він написав ряд якісних книг про Swift, і ми дуже рекомендуємо ознайомитися з ними всіма, якщо вас цікавить цей напрям в розробці.
Всі статті
Контакти